Пасха –
це свято радості
„Рухомість
празника” – Пасха
Вербна
неділя
Великий,
або Страстний тиждень
Свячене.
Крашанки та писанки
Українські
вірування
Символи,
які зображують на писанках
Богослужіння
і церковно-народні звичаї
Великдень
– родинне свято
Великдень – „Великий день”. Кажуть, що і сонце на
дощах у той день не заходить, тому цей день такий великий.
Все радуються і на небі, і на землі.
Воскресіння Христове святкуємо в Світлу
неділю Пасхи. Це одне з найдавніших і найсвітліших християнських
свят. Воно святкується урочисте з часів апостольських.
Пасха – це свято радості
Пасха – це свято радості
для всіх: і для дітей, і для дорослих, і для живих, і для
мертвих. Бо коли Христос воскрес, то цим Він переміг смерть та
диявола, і ми тепер впевнені, що всі люди силою Його воскресіння
воскреснуть. Воскресіння Христове утверджує нас у вірі, що життя
людське не обривається, як нитка, що воно сповнене глибокого змісту
і значення.
Для християн це найрадісніше й найурочистіше свято,
бо воно дає нам надію, що через віру в воскреслого Ісуса Христа і ми
воскреснемо й одержимо вічне життя.
До цього свята віруючі дуже старанно готуються.
„Рухомість празника” - Пасха
Великодневі дні не дотримуються певного числа –
вони можуть бути зміщені в часі. В данному випадку мова йде про
„рухомість празника”. Чим це зумовлено? Справа в тому, що ми нині
користуємося календарним літочисленням, яке базується на сонячному
році. Натомність місячний рік має тринадцять місяців. Відтак числа
календарного і астрономічного ліку не співпадають. Святкування
Великодневих свят провадяться лише за астрономічним циклом. Крім
того, Пасха має обов”язково співпасти з молодим місяцем.
Вербна неділя
Неділю перед Великоднем звемо Вербною. У цей
день жінки нарізали вербових патичків, несли їх до церкви, щоб
святити. Галузки ці тримали як „помічні од недуг і грому”, ними
можна було „Викликати у посуху дощ”. Для цієї мети брали лише
червону вербу – шановане в Україні дерево, оскільки воно найпершим
розпукується і, отже, оповіщає про весну. Є звичай „бити” кожного
стрічного свяченою в церкві лозою. Є приказка: „Верба б”є, не я б”ю,
від нині за тиждень Великдень”. Свячену лозу шанують, закладають у
хаті за святі образи.
Великий, або Страстний тиждень
Тиждень до Великодня звуть Великим, або
Страстним, бо в ньому відбувалися страсті Христові. Цього тижня
віруючі дотримуються посту так само суворо, як і першого тижня
Великого посту.
Найважливішим днем тиждня є четвер, який називається Чистим.
Рано-вранці віруючі прибирають у хатах, на
подвір”ї, у стайнях – все повинно бути чистим і виглядати
по-святковому. У цей день стригуть дітей, щоб волосся не лізло та
голова не боліла. Господині готують смачну їжу, печуть паски.
Увечері в церкві відправляють Страсті. Віруючи тримають у руках
свічки, повертаючись з церкви, намагаються донести додому запалену
свічку, щоб вона не погасла. Полум”ям страстної свічки випалювали
хрест у хаті на сволоці – щоб лиха нечисть хату обминала. Віруючи
вірять, що страстна свічка має велику силу.
У Чистий четвер селяни кололи кабана, щоб на
великоднему столі була шинка та ковбаса. Крім кабана, різали порося,
бо, за старим звичаєм, в Україні разом з паскою в церкві святили й
печене порося з хріном.
Велика П'ятниця, день
смерті Христової, це майже святковий день. В суботу відвідують Божий Гріб, а пополудні вже і святять
свячене.
У страстну п'ятницю віруючі нічого не їдять до
виносу плащаниці з вівтаря на середину церкви. Повернувшись з
церкви, родина сідає обідати. Обід пісний, навіть риби не можна
їсти. Майже нічого не дозволяється робити. Дозволяється пекти паску
і садити розсаду капусти.
Поки паска не посв'ячена, їсти її не можна – гріх!
Гріх і співати в Страсну п'ятницю.
Свячене. Крашанки та писанки
Свячене – це один із найважливіших знаків
воскреслої радості. Особливе значення мають яйця, великодне печиво,
обов”язково гірки зела (хрін) на згадку про гіркість Христових
страстей. Хрест – це головна прикраса свяченого.
У Великодну суботу готують крашанки.
Здебільшого фарбують яйця у червоний, жовтий,
синій, зелений і золотистий кольори. Шкарлупу з свячених яєць
зберігать і використовують для обкурювання людей і худоби проти
пропасниці. Крім крашанок, в окремих сім”ях розмальовують писанки.
Звичай виготовляти писанки та крашанки виник в
Україні дуже давно, ще з дохристиянських часів. Це підтверджує
випадково збереженний експонат, котрий датується ІХ століттям. Мова
йде про писанку з назвою „Берегиня”. За свідченням фахівців,
українське писанкарство – за художнім рівнем, багатющістю кольорів,
довершеністю малюнків і сюжетністю – прирівнюється до знаменитих
китайських та японських мініатюр.
Наші давні предки поклонялися
сонцю. В ньому вони бачили і відродження природи, і життя. В яйці
теж таїться зародок нового життя, а за формою воно - нагадує сонце.
Отож і стало яйце символом відродження весняного сонця. Його і
почали розписувати магічними знаками. Так з'явилася писанка.
Писанкарство на Україні було поширене в усіх без
винятку регіонах. Кожна майстриня мала свої рецепти приготування
рослинних барвників і оздоблення сюжетних малюнків. Це було нелегке
заняття, що вимагало неабиякого хисту та уміння. За допомогою
бджолиного воску і писала на яйцях виводилися вигадливі сюжети
різнокольоровими барвами.
Виготовляли писанки переважно дівчата.
У давнину
був звичай приходити до високопоставленної особи з якимось дарунком.
Марія Магдалина, проповідуючи Христову науку, якось зайшла до двору
римського кесаря Тиверія, подала йому червону крашанку зі словами:
„Христос восрес!”, після чого почала свою проповідь. За її прикладом
й інші християни в день Пасхи почали обдаровувати один одного
крашанками чи писанками. Писанка і крашанка — це не одне й те ж.
Крашанка з'явилася набагато пізніше від писанки. Крашанки їдять,
діти граються ними у великодні ігри. Писанки ж ніколи не варять, щоб
не вбивати живу силу зародка, їх не їдять, а дарують і зберігають як
священний талісман.
Як із мертвої шкарлупи яйця з”являється нове життя,
так і Ісус Христос вийшов із гробу до нового життя. Червона крашанка
є символом нашого спасіння через пролиту на хресті кров Ісуса
Христа.
Українські вірування:
Щоб писанки довго зберігалися, їх треба варити в
Чистий четвер.
Товчене на порошок лушпиння крашанки підсипають
до кормів курям – „щоб краще неслися”.
Символи, які
зображують на писанках:
Спіраль - символ вічності S. Його
зображали і у вигляді ластовиних хвостиків, а також на орнаменті з
гарною весняною назвою Проліски.
Ламаний хрест - це древній символ сонця і вогню.
Таку писанку дарували на вдачу та щастя.
Риба –
символ Ісуса Христа. Це символ
здоров'я.
Ружа - символ сонця. Таку писанку дарують
на щастя.
Хрест - символ чотирьох стихій
світу - вогня, води, повітря і землі.
Зараз, це символом християнства.
Листя дуба -
символ чоловічої сили, гідності і довголіття.
Мак -
символ нев'янучої молодості та дівочої чарівності.
Яйце з
трикутником дарують на знак побажань достатку в оселі.
Яйце, на якому зображена польова квітка, дарують молодій
жінці, що готується стати матір'ю.
Страстна субота
Особливо клопітно жінкам у страстну суботу. Адже
потрібно напекти пасок, нафарбувати яєць і посвятити їх у
церкві.
У ніч на під Великдень парубки зазвичай розпалювали
вогонь на найвищому пагорбі, або на майдані біля церкви. Вогнище
робили великим, щоб його можна було побачити в сусідних селах.
Діти і старі, які залишалися вдома, спати не
лягали. У хаті світло не гасили, воно горіло всю ніч, щоб його було
видно ангелам, які літають над оселями.
За віруваннями, якщо в ніч під Великдень на могилі
з”явиться палаюча свічка, то це знак, що душа покійника потрапила до
раю.
Як тільки опівночі задзвонять дзвони, з усіх кінців
села або міста народ поспішав до церкви на Божу службу.
Богослужіння і церковно-народні звичаї
Свято Христового Воскресіння багате своїми
різноманітними й величезними Богослужіннями і церковно-народними
звичаями. Дуже поширений серед українців звичай – благословення
на Великдень їжі. Після тривалого посту Свята Церква дозволяє
всіляку їжу, щоб люди одержували духовну радість і радість від
земних дарів. Освячення пасхальної їжі відбувається урочисто, після
святої літургії на церковному майдані.
З першими сонячними променями священик сповіщає:
„Христос воскрес!”. Після врочистого обходу храму починали святити
паски і крашанки. Потім люди розходилися по домівках, щоб сповістити
про велику радість, вітаючи одне одного: „Христос воскрес!”. Їм
відповідали: „Воістину воскрес!” – і цілувалися тричі.
Гсподар зі свяченої паски обрізав з трьох сторін
скибочки, приказуючи: „Бог-отець, Бог-син і Богодух святий”. Ці
окрайці тримали до закінчення свят й віддавали худобі. Натомність
крашанками грали в „навбитки”.
Великдень – родинне свято
Загалом Великдень – родинне свято, а тому в
гості майже не ходили. Лише молодь збиралася в центрі села, дівчата
водили хороводи, а підлітки, набравши крашанок, грали в
„навбитки”.
Свято Воскресіння Христового відбувається навесні,
коли оновлюється природа і земля вкривається зеленню, квітами.
Радість свята пронизує усіх рідних і близьких, навіть ворогів, бо й
про них Церква співає: „Один одного обіймемо і назвімо братами і
тих, хто ненавидить нас, простімо всім заради Воскресіння”.
Отже, згадаємо на Пасху, що людина повинна любити
всіх і все:живу і мертву природу – людей, тварин, рослин, гори,
річки й моря, бо все це – дар Божий для людини.
Використана література:
Кислашко О.П.,
Кислашко Я.О. Православні свята та народні звичаї. – К.:Грамота,
2003.
Скуратівський В.Т. Український рік. – К.:Веселка,
1996.
Кудіна Л.М. Від роду до роду. Народознавство. –
Харків:Торсінг, 2002.